ورود به کتاب ها: شکست های چشمگیر مالی Fisker Automobiles



کارما بد: شکست تأمین شده توسط دولت فیسکر

ایلان ماسک می گوید موفقیت تسلا به دلیل کیفیت اتومبیل های آن است ، نه بودجه دولتی – اما چه شما این را باور کنید یا نه ، جدا کردن موفقیت از یارانه ها غیرممکن است. ما نمی توانیم بدانیم تسلا بدون کمک به بالا می رود یا خیر و خیلی زود است که بگوییم موفقیت فعلی شرکت بدون بودجه دولت پایدار است یا خیر.

اما ما می توانیم از شکست چشمگیر Fisker Automobiles چیزی یاد بگیریم. عدم موفقیت Fisker یک نمونه عالی از چگونگی نوآوری های بودجه ای است که توسط دولت تأمین می شود.

در ژانویه 2008 ، فیسکر کارما ورزشی براق را در نمایشگاه اتومبیل آمریکای شمالی در دیترویت ، میشیگان منتشر کرد. لئوناردو دی کاپریو و آل گور و کارلوس سانتانا یکی از طرفداران اولیه کارما بود. مقایسه با تسلا به صورت خودکار انجام می شد و بسته به اینکه به کی اعتماد دارید ، اتفاقی نبود: فقط چند ماه پس از اولین کارما ، تسلا شکایتی را مطرح کرد و ادعا کرد که فیسکر طرح ها و اسرار تجاری آنها را به سرقت برده است. پرونده به نفع فیسکر حل و فصل شد. یک سال بعد ، فیسکر با تبدیل شدن به یکی از پنج تولیدکننده وسیله نقلیه برای دریافت وام 528.7 میلیون دلاری تحت برنامه وام ATVM ، خبرساز شد.

فیسکر یک کارخانه سابق تراریخته در دلاور خریداری کرد. سپس معاون رئیس جمهور جو بایدن به سایت سفر می کند و به طور شاعرانه در مورد آینده می گوید: “تصور کنید وقتی این کارخانه ، زمانی که در حال حاضر کف آن هستیم ، سالانه 100000 سدان هیبریدی ، کوپه و کراس اوور تولید می کند.”

و سپس ، در سال 2011 ، خبر شروع به بیان یک داستان متفاوت کرد: این سدان های هیبریدی ، کوپه ها و کراس اوورها در دلاور – یا هرجای دیگر ایالات متحده تولید نخواهند شد. اگرچه کار طراحی در ایالات متحده به پایان خواهد رسید ، نصب در فنلاند انجام می شود. این بدان معناست که مردم آمریکا تقریباً 500 شغل مونتاژ را از دست داده اند – مشاغلی که تا حدودی پرداخت کرده اند.

توضیحی از طرف مدیر عامل شرکت هنریک فیسکر؟ ما ظرفیت تولید را نداشتیم.

وی به ABC گفت: “هیچ سازنده قراردادی در ایالات متحده نبود كه بتواند در واقع وسیله نقلیه ما را تولید كند.” “ما با شکست مواجه نیستیم. ما برای کسب درآمد در تجارت هستیم. بنابراین ما برای کار خود تصمیم درستی می گیریم. ”

متأسفانه برای فیسکر ، مونتاژ اتومبیل های او در فنلاند برای ادامه کار شرکت – یا اصلاً در تجارت – در دسامبر 2011 کافی نبود – درست یک ماه پس از اینکه فیسکر حمل و نقل اولین وسایل نقلیه خود را آغاز کرد. خدمات مشتری – این شرکت از کلیه خودروهای تولید شده بین 1 جولای 2011 و 3 نوامبر 2011 برداشت. 14 دلیل: نقص در باتری (مشکلی در گیره های شلنگ وجود دارد که باعث می شود باتری لیتیوم یون در برابر اتصال کوتاه و آتش سوزی) این تصرف 239 وسیله نقلیه را تحت تأثیر قرار داده است که تقریباً همه وسایل نقلیه ارسال شده به مشتریان ، به علاوه بیشتر وسایل نقلیه مستقر در نمایندگی ها را شامل می شود.

در مارس 2012 ، Consumer Reports یک بررسی دقیق از Fisker Karma منتشر کرد. علاوه بر مشکلات جزئی – از نقص طراحی گرفته تا صدای موتور تا زمان شارژ مجدد باتری – این ماشین در طی آزمایشات معمول معمولاً از کار افتاد. “در حالی که ما در مسیر تست خود سرعت سنج را کالیبره می کنیم (روشی که برای هر ماشین آزمایشی قبل از به کار انداختن آن ، رانندگی ماشین با سرعت ثابت 65 مایل در ساعت) بین دو نقطه اندازه گیری شده انجام می دهیم) ، داشبورد یک پیام را چشمک می زند و صدا می دهد” بینگ “نشان دادن یک خطای بزرگ” ، بررسی با جزئیات منتشر می شود. “تکنسین ما ماشین را از مسیر خارج کرد و در پارک رها کرد تا دفترچه راهنمای مالک را بررسی کند تا هشدار را تفسیر کند. در این مرحله ، گیربکس در حالت خنثی است و از طریق سوئیچ الکترونیکی خود هیچ دنده ای را درگیر نمی کند ، به جز پارکینگ و خنثی. ”

وی با بیان اینکه خسارت وسیله نقلیه سنگ بنای اساسی است ، ادامه داد: ما سالانه حدود 80 اتومبیل خریداری می کنیم و این اولین باری است که در حافظه خود می توان قبل از اتمام مراحل بررسی ، رانندگی غیرممکن داشت.

از آن پس ، اوضاع فقط بدتر شد: در اکتبر 2012 ، پس از ورشکستگی A123 Systems ، شرکت تولید کننده باتری های کارما (معیوب ، مقاوم در برابر آتش) ، Fisker تولید وسایل نقلیه را متوقف کرد. (لازم به ذکر است که A123 از کمک های دولتی نیز بهره مند شد: در سال 2009 ، A123 به عنوان بخشی از ابتکار خود برای تولید باتری و اجزای پیشرانه الکتریکی ، از وزارت نیرو 249 میلیون دلار کمک هزینه دریافت کرد. ) یک سال بعد ، فیسکر در حراجی توسط واحد آمریکایی گروه Wanxiang خریداری شد.

در تاریخ 13 سپتامبر 2013 ، وزارت انرژی یک به روزرسانی گسترده در وب سایت خود منتشر کرد که شرح شکست های Fisker و وضعیت وام ها بود.

در این گزارش آمده است: “متأسفانه ، همانطور كه ​​گزارش شد ، شركت خودروسازی فیسكر در برنامه تولید خود دچار نقص عمده ای شده و فروش را به تأخیر انداخته است ، و این باعث شده است كه آنها مراحل مهمی را كه در توافق نامه وام خود با بخش انرژی تعیین شده است از دست بدهند.” “پس از اتمام هر فرصت فروش واقع بینانه ای که می تواند از کل سرمایه گذاری ما محافظت کند ، امروز دپارتمان اعلام کرد که ما بقیه تعهدات وام Fisker را پیشنهاد می دهیم و بهترین بازپرداخت ممکن را برای مpدی ارائه می دهیم.”

این به روزرسانی همچنین خاطر نشان می کند که از 528 میلیون دلار اختصاص یافته برای فیسکر ، دولت ایالات متحده فقط 192 میلیون دلار پرداخت کرد تا اینکه شرکت ورشکسته شد.

اما از این 192 میلیون دلار ، تنها مقدار اندكی بازیافت شد و 139 میلیون دلار برای مودیان آمریكایی باقی مانده بود كه تنها یك كارخانه متروكه دلاور و چند صد ماشین آتش نشانی برقی كه قصد تهیه زباله را داشتند ، چیزی برای نشان دادن نداشتند. در حالی که تحقیقات با بودجه دولت می تواند ، همانطور که استفان چو گفت ، “شروع” کشف و نوآوری های مهم است ، اما همچنین مانع رقابت بین فن آوری ها می شود و مانع از این می شود که بازار دقیقاً کدام فناوری ها رشد می کنند.

علاوه بر این ، یارانه دادن یک نوآوری به دیگری می تواند باعث پیشرفت فناوری بالقوه برتر شود. شرکت های آینده دارتر که می توانند بودجه بخش خصوصی را دریافت کنند اگر دولت از رقبای آنها حمایت کند ممکن است فرصتی پیدا نکنند.

این به این دلیل است که پشتیبانی ، ریسک ادراک شده توسط شرکت های منتفع دولت را کاهش می دهد و باعث می شود جذابیت بیشتری برای سرمایه گذاران داشته باشند. بودجه دولت ریسک سرمایه گذاری را به حدی تحریف می کند که حتی شرکت هایی که از نظر تجاری جذاب نیستند – مانند Fisker – تقریباً مقاومت ناپذیر به نظر می رسند. در این حالت ، پس از اعلام حمایت از بودجه وزارت انرژی ، فیسکر دید که سیل سرمایه گذاری خصوصی 600 میلیون دلار قبل از فروش اتومبیل جمع آوری کرده است.

از آن بدتر ، بودجه دولتی شرکت های خصوصی فساد را تشویق می کند و حتی ممکن است فساد را اجتناب ناپذیر کند. بودجه یک رابطه همزیستی – یا شاید انگلی – بین دولت و شرکای خصوصی آن ایجاد می کند و اجتناب از خدمات متقابل را دشوار می کند. در حالی که شرکت هایی با روابط قوی دولتی بودجه دریافت می کنند ، شرکت های فاقد روابط سیاسی – شرکت های نوآور که ممکن است به همان اندازه یا حتی مستحق تر باشند – پشتیبانی مورد نیاز را دریافت نخواهند کرد.

نمی توان دانست که اگر فیسکر بودجه فدرال خود را دریافت نمی کرد ، چه اتفاقی می افتاد. اما یک چیز واضح است: مودیان آمریکایی توانایی پرداخت این شکست را ندارند.

شاید نیکلاس لوریس ، تحلیلگر انرژی که در کنگره در مورد پرونده فیسکر شهادت داد ، بهترین وضعیت را به طور خلاصه بیان کرد: “اگر دولت فدرال وام را ارائه دهد ، سود را خصوصی می کند و تمام ضررهای احتمالی را بین مودیان توزیع می کند.” در صورت موفقیت شرکت ، مودیان مالیاتی پاداش مالی نمی بینند. برای سرمایه گذاری شما در صورت شکست شرکت ، مالیات دهندگان 100 درصد ضرر را متحمل می شوند.


منبع: shose-news.ir

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>